Yakult Adjumma

Geen categorie

Gelegenheid Open studio
Locatie Seoul Art Space Geumcheon, Zuid-Korea
Eindproduct Leporello 300×15 cm inkjet print
Realisatie 2011

In 2011 viert Yakult Korea z’n 40ste jubileum.

Yakult, het zoetzure prebiotische yoghurt/melkdrankje, is voor veel Koreanen een dierbare jeugdherinnering. Nog steeds wordt het door veel Koreanen gedronken en maken de Yakultkarretjes onderdeel uit van het straatbeeld van de woonwijken in Seoul.

De geschiedenis van Yakult (van origine uit Japan afkomstig) in Korea is interessant omdat het drankje van invloed is geweest op de vrouwenemancipatie. In 1971 was het moeilijk voor getrouwde vrouwen (adjumma’s) om een baan te vinden. In eerste instantie begon Yakult met niet meer dan 47 vrouwelijke werknemers. Yakultverkoopsters waren de eerste getrouwde vrouwen die buitenshuis werkten. Nu zijn er meer dan 13.000 vrouwen tussen de 20 en 60 jaar die de zuivel producten elke morgen deur-aan-deur verkopen, door het hele land.

Met hun gemoderniseerde karretjes (de meeste van de oorspronkelijke Yakultkarretjes zijn vervangen door een elektrisch handkar-systeem dat in 2008 een bronzen medaille won op de IDEA Best Global Design Awards), pda’s en smartphones met klantinformatie, vertegenwoordigen ze ook de snelle verandering van de stad en het straatbeeld in Korea.

Hoewel de drankjes ook in de winkel te krijgen zijn, gaat de voorkeur van de meeste Koreanen naar levering aan huis, zoals dit vroeger ook gedaan werd. De foto’s laten zien dat de Yakulte adjumma’s deel geworden zijn van het Koreaanse culturele erfgoed.